GRUDZIEŃ 2020

Statystyki z 38 portali nieruchomości: Opisy agencyjne są o 65% dłuższe

Przeanalizowaliśmy 479 432 agencyjne oraz 59 469 bezpośrednich ogłoszeń sprzedaży mieszkań, wystawionych na 38 portalach w grudniu. Nie było niespodzianek: agencyjne opisy ogłoszeń są pełniejsze.

Złośliwi powiedzą, że nie ma w tym nic dziwnego. Przecież sama formułka:

Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Dokładamy wszelkich starań, aby informacje dotyczące oferowanych obiektów były możliwie dokładne, kompletne i aktualne. Ze względu jednak na fakt, iż informacje te pochodzą od osób trzecich i nie zawsze dają się zweryfikować, firma ABC nie ponosi odpowiedzialności za ich dokładność.

znajduje się niemal w każdym agencyjnym ogłoszeniu. To już dobre 350 znaków! Prawda, ale różnica w stosunku do ofert bezpośrednich jest jednak zbyt duża, żeby dało się ją wytłumaczyć w tak banalny sposób.

Oczywiście od wieków nurtujące ludzkość (a zwłaszcza jej męską połowę) pytanie jest cały czas aktualne: czy długość rzeczywiście ma znaczenie? Może krótkie opisy wbrew pozorom są skuteczne, ponieważ zmuszają zainteresowanego do wykonania telefonu i dopytania się o szczegóły? A może jest odwrotnie – krótki opis mówi do nas: nie dzwoń, to nic ciekawego? Gdyby w tym bloku była winda, to na pewno by o tym napisali?

Pośrednicy bardziej skrupulatni

Różnica w długości jest znaczna, bo tekst pochodzący od pośrednika jest średnio o 65% dłuższy od opisu właściciela.

Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest zapewne bardziej profesjonalne podejście biur nieruchomości. Odpowiednie przygotowanie i zawarcie wszystkich koniecznych informacji w ogłoszeniu stanowi część pracy pośrednika i jeżeli tylko wykonuje ją z należytą starannością, to troszczy się o to, by opis był maksymalnie szczegółowy.

Po drugiej stronie mamy właścicieli. Oczywiście im też zależy na sprzedaży nieruchomości. Często jednak jest to dla nich pierwsza tego typu transakcja w życiu. Nie wiedzą jakie informacje są istotne i powinny znaleźć się w ogłoszeniu, a jakie można z czystym sumieniem pominąć (np. oczywiste dla właściciela informacje o komunikacji miejskiej, wykonanych w bloku remontach itd.). W rezultacie otrzymujemy z reguły krótkie i zdawkowe notatki zamiast prawdziwej oferty sprzedaży.


Ile znaków ma przeciętny opis ogłoszenia agencyjnego? Ile średnio zdjęć zamieszczają agencje, a ile osoby prywatne? Dowiedz się pobierając grudniowy numer biuletynu „Portale ogłoszeniowe w liczbach”:

Na jakich portalach ogłaszają się agencje?


Gdzie szukać ogłoszeń bezpośrednich?


Statystyki z 38 portali, raz w miesiącu:
POBIERZ BIULETYN