Statystyki z 38 portali nieruchomości: 2/3 mieszkań tylko u pośredników
We wrześniu ubiegłego roku analizowaliśmy pozycję rynkową agencji nieruchomości. Staraliśmy się odpowiedzieć wówczas na pytanie czy Polacy, pomimo ograniczonego zaufania do pośredników, polegają mimo wszystko na ich usługach. Odpowiedź była jednoznaczna – oferty wynajmu ogłaszamy raczej samodzielnie, jeżeli jednak przychodzi do transakcji kupna-sprzedaży, wolimy skorzystać z pomocy fachowców.
Poprzedni wrzesień, jak i cały ubiegły rok, trudno jednak uznać za wzorcowe. Nie brakowało nieprzewidzianych zdarzeń, a rynek został wywrócony do góry nogami. Czy więc tendencje, które wówczas dominowały, mają zastosowanie także w obecnym, nieco już spokojniejszym czasie?
Unikalne oferty nieruchomości - 09.2021
Jak widać przytoczona powyżej złota prawda ma zastosowanie niezależnie od rynkowych wahań. Obserwujemy niemalże lustrzane odbicie przewagi agencji po stronie sprzedaży i prywatnych oferentów w segmencie wynajmu. Dokładny podział rynku to 38/62 w przypadku wynajmu i 66/34 dla sprzedaży. Jak się to ma do danych sprzed roku? Okazuje się, że w segmencie sprzedażowym nie zmieniło się absolutnie nic. Udział w rynku obu kategorii oferentów był dokładnie taki sam. Biorąc pod uwagę wszystkie zmiany i wahania nastrojów z jakimi mieliśmy do czynienia w ciągu ostatniego roku, zachowanie status quo jest paradoksalnie dość zaskakujące.
Nieznacznie, choć zauważalnie, zmieniła się sytuacja na rynku wynajmu. We wrześniu 2020 roku 58% wszystkich unikalnych ofert wynajmu nieruchomości pochodziło bezpośrednio od właścicieli. Obecnie najem podnosi się powoli z pandemicznej zapaści, lecz biura nieruchomości wciąż nieco odpuszczają ten temat, czego rezultatem jest zwiększony udział ofert prywatnych.
Nie znaczy to jednak, że agenci całkiem próżnują. Niestety często ich działalność skupia się na taśmowym powielaniu ogłoszeń na wielu portalach. We wrześniu spośród prawie 730 tys. ogłoszeń sprzedaży opublikowanych przez agencje tylko nieco ponad 50 tys. stanowiły unikalne oferty. Oznacza to, że aż 93% wszystkich publikacji stanowiły duplikaty. W przypadku segmentu mieszkań było to nawet 95%!
Agencyjne ogłoszenia sprzedaży nieruchomości - 09.2021
Za niemal połowę wszystkich duplikatów odpowiada serwis Gumtree. Odsetek unikalnych publikacji nie przekracza tam 3%. Warto przy tym wspomnieć, że właściciele znacznie rzadziej decydują się na duplikowanie swoich ofert. W przypadku bezpośredniej sprzedaży aż 20% ogłoszeń to unikalne, niepublikowane wcześniej oferty.
Które portale są obecnie bastionem biur nieruchomości? Czy rynkowa pozycja agencji osłabła w trakcie pandemii? O tym porozmawiamy w najnowszym numerze „Portali ogłoszeniowych w liczbach”.