Statystyki z 38 portali nieruchomości: Ogłoszenia bezpośrednie na OtoDom są najdroższe
Przeanalizowaliśmy 153325 bezpośrednich ogłoszeń sprzedaży, wystawionych na 38 portalach w styczniu. Ponieważ portale różnicują swoje cenniki w zależności od lokalizacji oraz segmentu rynku, jako modelową przyjęliśmy ofertę sprzedaży mieszkania w Warszawie, wykupioną na 30 dni, bez dodatkowego promowania. Czy cena ogłoszenia jest kluczowym czynnikiem przy wyborze portalu? Jak radzą sobie darmowe serwisy?
Porównanie cenników ogłoszeń portali nieruchomościowych nie jest zadaniem łatwym. Dzieje się tak, ponieważ serwisy te oferują wiele opcji wyróżnienia, podbicia ofert, dodania przyciągających uwagę etykiet czy opublikowania ogłoszenia w więcej niż jednym medium (Otodom/ OLX czy Gratka/Morizon). Również czas wyświetlania ogłoszenia na stronie bywa zróżnicowany.
Nawet standardowe, niepromowane ogłoszenia różnią się nieco na poszczególnych portalach. Np. opublikowanie oferty w serwisie Adresowo może być darmowe. Jednak wówczas koszt przechodzi na potencjalnego kupca, który musi zapłacić by odsłonić nasz numer telefonu. Inne serwisy, takie jak OLX czy Gratka, budują swoją pozycję rynkową dzięki publikacji bezpłatnych ogłoszeń w większości kategorii (meble, moda, zwierzęta) i dyskontują tę popularność oferując płatne ogłoszenia dotyczące m.in. nieruchomości. Z kolei Lento publikuje ogłoszenia bezpłatnie, jednak wprowadza limity liczby dodawanych ogłoszeń (rok temu było to 50 w przypadku mieszkań na sprzedaż, teraz liczbę tę zmniejszono do 30).
Warto pamiętać także, że niektóre serwisy uzależniają cenę ogłoszenia od lokalizacji nieruchomości. Na takie szczególne traktowanie zasługuje zwykle Warszawa lub całe województwo mazowieckie. O ile rok temu podejście takie nie było zbyt popularne, obecnie do tego trendu podłączył się OLX. Wprowadzono tzw. ceny dynamiczne, które w pełni ujawniają się dopiero po wypełnieniu formularza z ogłoszeniem. W efekcie oczywiście Warszawiak zapłaci najwięcej – cóż za dyskryminacja!
Tak wygląda zestawienie cen na najpopularniejszych serwisach z ogłoszeniami bezpośrednimi:
Jak widać na wykresie, ceny ogłoszeń są bardzo zróżnicowane. Jednak popularne wśród ogłoszeniodawców serwisy znajdziemy zarówno pośród tych bezpłatnych, jak i tych, którym trzeba uiścić opłatę kilkudziesięciu złotych. Warto zauważyć, że Otodom nie podniósł ceny przez ostatni rok. Przy galopującej inflacji może to oznaczać przyznanie się do błędu – cena mogła być nieco przestrzelona.
Jak kształtują się ceny na pozostałych portalach? Ile ogłoszeń bezpośrednich na nich zamieszczono? Czy zakup ogłoszenia w ciemno (musimy zainwestować własny czas żeby wypełnić formularz i poznać cenę) zniechęcił część ogłoszeniodawców do OLX? Przekonaj się pobierając styczniowy numer biuletynu „Portale ogłoszeniowe w liczbach”.