Statystyki z 37 portali nieruchomości: opis na jedną kartkę A4 ideałem pośredników
Przeanalizowaliśmy 196 130 agencyjnych oraz 63 743 bezpośrednich ogłoszeń sprzedaży mieszkań, wystawionych na 37 portalach w grudniu 2022 r. Nie było niespodzianki: biura pośrednictwa tworzą znacznie dłuższe opisy nieruchomości niż osoby prywatne.
Gdy rok temu publikowaliśmy podobny raport, nie spodziewaliśmy się, że sytuacja na rynku ulegnie tak diametralnym zmianom. Okazuje się jednak, że pewne elementy pozostają takie same. Jednym z tych niezmienników na przestrzeni ostatnich lat jest długość tekstowych opisów w ogłoszeniach. Profesjonalni ogłoszeniodawcy upodobali sobie długość w okolicach 1900 znaków (czyli standardowej strony maszynopisu). Z kolei osoby sprzedające swoje mieszkanie na własną rękę trzymają się bardziej 1400 liter.
Średnia długość opisu - ogłoszenia mieszkania na sprzedaż
Być może warto odnotować, że na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy długość "amatorskich" opisów nieznacznie wzrosła (o ok. 4%). Czy to kolejny argument za tym, żeby uznać że coraz trudniej jest sprzedać mieszkanie? Wydawać by się mogło, że w obecnych czasach treści tekstowe będą coraz bardziej skracane – jesteśmy raczej przyzwyczajani do dużej ilości krótkich, lekkostrawnych informacji. Filmy prezentujące nieruchomości, czy wirtualne spacery również powinny działać na rzecz skracania opisów, a tak się jednak nie dzieje.
Warto także odnotować, że w grudniu aż 92% nieruchomościowych anonsów okazało się duplikatami wcześniejszych publikacji. Na pewno dużo łatwiej jest zmodyfikować treść swojego wcześniejszego ogłoszenia, uzupełnić je o informacje, o których zapomniało się przy jego wystawianiu, niż napisać je całkowicie od zera. Ten czynnik także może mieć wpływ na średnią długość opisu: jeszcze rok temu mieszkania znikały z oferty nawet jeśli w ogóle nie były opisane. Teraz, gdy nikt nie dzwoni, ogłoszeniodawca na pewno zada sobie pytanie czy jest to tylko kwestia zbyt wysokiej ceny, czy niewystarczająco zachęcającego, budzącego zbyt mało pozytywnych emocji opisu.
Oczywiście oprócz opisu tekstowego, równie ważnym, a może nawet ważniejszym elementem są zdjęcia. Kto dodaje do ogłoszeń więcej zdjęć: pośrednicy czy osoby prywatne? Które portale stawiają na jak największą liczbę zdjęć, a które znacznie ograniczają ich dostępną pulę? O tym piszemy w najnowszym numerze „Portali ogłoszeniowych w liczbach”.