STYCZEŃ 2023

Statystyki z 37 portali nieruchomości: Umieszczenie ogłoszenia w Internecie jest coraz droższe

Po przeanalizowaniu niemal 182 tys. bezpośrednich ogłoszeń sprzedaży dodanych w styczniu, możemy przedstawić kolejny raport dotyczący kosztów takich publikacji na portalach ogłoszeniowych. A zmieniło się w tej kwestii sporo. Jak zwykle, naszym papierkiem lakmusowym będę bezpośrednie publikacje sprzedaży mieszkań w Warszawie, wykupione na okres 30 dni bez promowania. Czy rosnące ceny wpływają na wybór portali przez ogłoszeniodawców?

Porównywanie jakichkolwiek cenników nigdy nie jest zadaniem łatwym. Jeżeli gdzieś dana usługa jest nominalnie tańsza, można spodziewać się, że występują tam dodatkowe opłaty, które równoważą pozornie niższą cenę. Nie inaczej jest w przypadku ogłoszeń dotyczących nieruchomości. Każdy serwis posiada własne opcje wyróżniania czy odnawiania ofert, pozycjonowania na listach lub dodawania specjalnych oznaczeń. Oferta niektórych przewiduje także publikację na więcej niż jednym portalu, albo wydłużony czas aktywności ogłoszenia.

Ale i te najbardziej podstawowe, pozbawione dodatkowych mechanizmów ogłoszenia potrafią zaskoczyć. Dla przykładu, publikacja ogłoszenia w serwisie Adresowo wciąż jest darmowa, ale portal ten nie jest organizacją charytatywną i przenosi ten koszt na potencjalnego kupca, który musi zapłacić by odsłonić nasz numer telefonu. W innych serwisach, takich jak OLX czy Gratka, mamy do czynienia z mieszanką ogłoszeń bezpłatnych i płatnych. Serwis buduje zaufanie pomagając nam znaleźć lub pozbyć się np. mebli czy ubrań, dzięki czemu wracamy tam również z poważniejszą transakcją, taką jak kupno/sprzedaż nieruchomości. Zauważyliśmy jednak, że lista kategorii, w których dodawanie ogłoszeń jest bezpłatne, została na wielu portalach znacznie okrojona. Także tu więc serwisy szukają oparcia w trudnej sytuacji ekonomicznej. Inną formą promocji marki portali ogłoszeniowych są limitowane darmowe ogłoszenia. Takie pakiety darmowych publikacji również są z każdym rokiem ograniczane.

Tak wygląda zestawienie cen na najpopularniejszych serwisach z ogłoszeniami bezpośrednimi:

Cena ogłoszenia prywatnego
(mieszkanie na sprzedaż, Warszawa)

Wiele serwisów, jak choćby OLX, stosuje w kluczowych kategoriach tzw. „ceny dynamiczne”. Oznacza to, że ostateczny koszt publikacji poznajemy dopiero podczas dodawania ogłoszenia. Algorytm uzależnia cenę przede wszystkim od kategorii nieruchomości i lokalizacji, lecz możliwe, że w grę wchodzą także inne czynniki. Zapewne nikogo nie zdziwi fakt, że najwięcej za dodanie oferty zapłacić muszą mieszkańcy stolicy.

Ceny ogłoszeń wciąż są zróżnicowane, więc raczej nie można oskarżać nikogo o zmowę cenową. Wszystkie portale jednak zgodnie zdecydowały o podwyższeniu cen. Nie świadczy to najlepiej o sytuacji na rynku. Galopująca inflacja musiała jednak dotrzeć także tu. Skala niektórych podwyżek może już jednak dziwić. OtoDom, który w ubiegłym roku w ogóle nie podwyższał cen, oraz OLX zwiększyły koszt publikacji o około 10 zł, co stanowi wzrost odpowiednio o 13% dla OtoDom i 19% dla OLX. Zdecydowanie bardziej drastyczne zmiany wprowadziła grupa Morizon-Gratka. W obu serwisach koszt podstawowego ogłoszenia sprzedaży mieszkania wzrósł o 30 zł, czyli aż o 43%!

Jak kształtują się ceny na pozostałych portalach? Czy podwyżki wpłynęły na popularność poszczególnych serwisów? Przekonaj się pobierając styczniowy numer biuletynu „Portale ogłoszeniowe w liczbach”.

Na jakich portalach ogłaszają się agencje?


Gdzie szukać ogłoszeń bezpośrednich?


Statystyki z 37 portali, raz w miesiącu:
POBIERZ BIULETYN