LISTOPAD 2023

Statystyki z 37 portali nieruchomości: Na portalach dodano o 57 tys. mniej ogłoszeń sprzedaży mieszkań niż rok temu

Porównując listopadowe dane z trendami z przeszłości skupiliśmy się na dwóch aspektach. Ważna była dla nas ogólna liczba opublikowanych ogłoszeń sprzedaży mieszkań. Ale ile z nich to powielenia już istniejących ofert, a ile dotyczyło świeżo wprowadzanych na rynek wtórny nieruchomości? Analizę zaczęliśmy od kwietnia 2022 r. bo wtedy właśnie zniknął z Internetu portal Gumtree będący nieprzebraną hurtownią ogłoszeń.

Mieszkania na sprzedaż - Liczba opublikowanych ogłoszeń



W listopadzie 2023 dodano o 57 tys. mniej ogłoszeń dotyczących mieszkań na sprzedaż niż rok wcześniej. Jak dobrze wiedzą wnikliwi obserwatorzy rynku nie wynika to z załamania koniunktury. Jest wręcz przeciwnie. Za sprawą Bezpiecznego Kredytu 2% popyt wystrzelił. Ogłoszenia publikowane na portalach, zwłaszcza te dotyczące popularnego segmentu mieszczącego się w widełkach rządowego programu, błyskawicznie znikają. Czy zatem okres dobrej koniunktury nie jest jednocześnie okresem żniw dla serwisów ogłoszeniowych? Paradoksalnie bowiem – mniej ogłoszeń, to mniejsze wpływy do budżetu właścicieli portali.

Zobaczmy jednak na ile to zmniejszenie publikacji jest skorelowane z liczbą ogłaszanych nieruchomości. Wiemy, że zdublowanych ogłoszeń jest w Internecie mnóstwo. Przekonajmy się jednak ile ich jest dokładnie i jak zmieniało się to w czasie.

Mieszkania na sprzedaż - Liczba opublikowanych unikalnych ofert



Jak widać od początku roku do oferty wprowadzanych jest coraz więcej świeżych, unikalnych mieszkań. Nie chodzi tu o mieszkania deweloperskie (ich nie bierzemy w ogóle pod uwagę). Chodzi o nieruchomości dopiero co wystawione na sprzedaż (najciekawsze z nich sprzedają się w ciągu godziny od publikacji i znikają z portali w ciągu kilku dni).

Łącząc oba wykresy można dojść do optymistycznych wniosków. Skoro bowiem liczba publikowanych ogłoszeń spada, a liczba oferowanych nieruchomości zasadniczo rośnie, to odsetek duplikatów musi maleć. Nie jest to może zjawisko dostrzegalne gołym okiem, ale jeśli trend się utrzyma wszyscy na pewno odetchniemy z ulgą.

Czemu na portale trafia mniej zduplikowanych ogłoszeń? Czy popyt na rynku jest na tyle wysoki, że nie ma potrzeby by mnożyć lub aktualizować oferty? Więcej o tym temacie w najnowszym wydaniu „Portali ogłoszeniowych w liczbach”.

Na jakich portalach ogłaszają się agencje?


Gdzie szukać ogłoszeń bezpośrednich?


Statystyki z 37 portali, raz w miesiącu:
POBIERZ BIULETYN