Statystyki z 37 portali nieruchomości: pośrednicy coraz bardziej się rozpisują
Przeanalizowaliśmy 156 707 agencyjnych oraz 59 118 bezpośrednich ogłoszeń sprzedaży mieszkań, wystawionych na 37 portalach w grudniu 2023 r. Nie było zaskoczenia: biura pośrednictwa tworzą znacznie dłuższe opisy nieruchomości niż osoby prywatne.
Nie licząc wyjątkowego pod wieloma względami roku 2020, zaobserwować można, że z roku na rok opisy ogłoszeń budowane przez pośredników wydłużają się. W pierwszym covidowym roku, gdy przez jakiś czas nie można było spotykać się z klientami osobiście i prezentować im nieruchomości, część pośredników próbowała zapewne znaleźć ujście tej niewykorzystanej energii tworząc rekordowo długie ogłoszenia. Ale w 2021 r. nastąpił w tej konkurencji gwałtowny spadek. Od tamtej pory jednak opisy nieruchomości systematycznie się wydłużają. Czy jest to zasługa sztucznej inteligencji, która niemal z każdego może uczynić Adama Mickiewicza?
Średnia długość opisu - mieszkania na sprzedaż
Jeśli chodzi o "amatorskie” opisy, to ciężko jest zaobserwować jakąś jednostajną prawidłowość. Właściciele w jedynym roku rozpisują się bardziej, by w kolejnym się streścić. Potem piszą trochę dłużej, ale potem znów krócej. A gdyby tak wysunąć śmiałą tezę: im krótsze ogłoszenia osób prywatnych, tym łatwiej w danym roku sprzedać mieszkanie? Okazałoby się, że w roku 2020 stosunkowo ciężko było znaleźć kupca nieruchomości (prawda). 2021 – złote czasy właścicieli (znowu prawda). 2022 – tak samo ciężko, jak w 2020 (ogólnie – tak). 2023: kolejny dobry sezon (ale ciut gorszy niż 2021). Jeśli taka obserwacja jest prawdziwa, to za 12 miesięcy z satysfakcją ogłosimy Państwu jaki był rok 2024!
Warto także odnotować, że w grudniu aż 89% nieruchomościowych anonsów mieszkań na sprzedaż okazało się duplikatami wcześniejszych publikacji. Na pewno dużo łatwiej jest zmodyfikować treść swojego wcześniejszego ogłoszenia, uzupełnić je o informacje, o których zapomniało się przy jego wystawianiu, niż napisać je całkowicie od zera. Dodatkowo, w ogłoszeniach agencyjnych często dopisywane są rozmaite formułki prawne. A prawo – jak wiemy – jest stale komplikowane. To wszystko nie pozostaje bez wpływu na średnią długość ogłoszenia.
Oczywiście oprócz opisu tekstowego, równie ważnym, a może nawet ważniejszym elementem są zdjęcia. Kto dodaje do ogłoszeń więcej zdjęć: pośrednicy czy osoby prywatne? Które portale stawiają na jak największą liczbę zdjęć, a które znacznie ograniczają ich dostępną pulę? O tym piszemy w najnowszym numerze „Portali ogłoszeniowych w liczbach”.