Statystyki z 52 portali nieruchomości: 65% mieszkań dostępnych jest tylko w agencjach
Mimo że powszechnie uważa się, że Polacy są sceptyczni wobec pośredników, to w rzeczywistości wielu z nas od samego początku transakcji wybiera współpracę z profesjonalnym biurem. Czy sygnalizowany przez ekspertów zastój na rynku zmienił cokolwiek w tym aspekcie?
Oferty sprzedaży
Okazuje się, że nie. Nadal aż 2/3 mieszkań wprowadzanych na rynek wtórny dostępnych jest tylko w agencjach. Ta złota proporcja zdaje się być niezachwiana od lat. Co rok liczymy, że uda się na ten temat napisać coś ciekawszego. Mamy już nawet przygotowanych kilka krzykliwych tytułów. A tu nic z tego. Nic nie chce się zmienić …
O ile jednak w momencie wprowadzania na rynek mieszkania oferowane bezpośrednio stanowią 35% oferty, to już chwilę potem odsetek ten spada do 30%. Możliwości są dwie. Albo właścicielom dużo szybciej udaje się sprzedaż (część osób celowo odsiewa w swoich poszukiwaniach ofertę agencyjną, co według nas jest drastycznym błędem). Druga możliwość jest o 180 stopni odmienna: w trudnych czasach osobom prywatnym sprzedaż nie idzie i trafiają w ramiona pośredników. Która z opcji jest bliższa prawdy? Zachęcamy do uważnego przeczytania opinii naszych niestrudzonych komentatorów. To oni mają wiedzę z pierwszej ręki. My analizujemy tylko cyferki.
Przyjrzyjmy się teraz rynkowi wynajmu mieszkań:
Oferty wynajmu
Jak widać jest tutaj dokładnie na odwrót niż w przypadku sprzedaży. Ostatni rok powiększył jeszcze tę różnicę. Czy obecnie wynajem mieszkania jest na tyle prosty, że aż 70% aspirujących „landlordów” decyduje się obsługiwać go samodzielnie? Warto podkreślić, że ten trend stopniowo, ale konsekwentnie rośnie na przestrzeni ostatnich lat. Trudno jednoznacznie wskazać, co jest głównym powodem: łatwość w znalezieniu najemcy, wysokie ceny usług pośredników, czy może mniejsze zainteresowanie pośredników tym segmentem rynku?
Które portale są obecnie ulubieńcami biur nieruchomości? Gdzie można znaleźć najwięcej ofert bezpośrednich? O tym w najnowszym numerze „Portali ogłoszeniowych w liczbach”.